“A jó pap is holtig tanul! ”
Azt hiszem, ez a proverbium illik hozzám a leginkább.
Hogyan lettem mégis fejlesztőpedagógus az etnográfusi, majd táncpedagógusi diplomám megszerzése után?
2015-ben úgy hozta az élet, hogy rajtam kívül álló okok miatt veszélybe került a táncoktatói tevékenységem jelentős része. Addigra már motoszkált bennem a gondolat, hogy a néptánctanulásnak óriási szerepe lehet abban, hogy a korábbi óvodás tanítványaim nagy része könnyedén veszi az akadályokat az iskolai tanulmányai során is, nem mutatnak tanulási, beilleszkedési, magatartási problémákat, sőt, nagyon eredményesen teljesítenek. Ehhez hozzájárult az is, hogy egy ismerős tanítónő megkért, hogy az igen problémás másodikos osztályához hetente egyszer járjak be néptáncórát tartani, mert ő már mindent megpróbált velük, de szerinte arra lenne a legnagyobb szükségük, amit én csinálok a néptáncórák során. Az osztály szép fejlődésnek indult. Két és fél évig folytattuk a közös munkát, aminek pozitív hozadéka a tanulmányi eredményükben is megmutatkozott.
Elkezdtem kutakodni, hogy merre tovább? Hogyan tudnám mindezt kamatoztatni? És mégis miért működik mindaz, amit évek óta csinálok?
Így jutottam el 2015 nyarán Kulcsár Mihályné Mozgásterápia a Tanulási nehézségek megelőzésére és oldására továbbképzésére, ami nemcsak a Komplex mozgásterápia módszerét tanította meg, hanem alapjaiban változtatta meg a gondolkodásomat a gyerekekről és a pedagógiai munkáról. A 6 napos, 60 órás képzés után már tudtam, hogy merre kell továbbmennem!
Ugyan egy komplex módszer volt a kezemben, de még többet szerettem volna tanulni a témakörről. Még akkor nyáron jelentkeztem az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar fejlesztőpedagógus szakirányú továbbképzésére, így 2017-ben védtem meg harmadik diplomámat mint fejlesztőpedagógus.
Közben elvégeztem a Sindelar-Zsoldos 2. kognitív tréningprogramot is az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán.
Azóta sem álltam meg- és bár közoktatási keretek között nem szeretnék már tanulni-, folyamatosan képzem magam, konferenciákat hallgatok, szakirodalmat olvasok, igyekszem tágítani az ismereteimet és a látókörömet a tanulási és iskolai magatartási problémák témakörében.
Jelenleg egy V.kerületi általános iskolában dolgozom mint fejlesztőpedagógus, ahol különböző korú és beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdő tanulókkal foglalkozom. Munkám alapját itt is a mozgásterápia adja, amelyet a gyerekek igényei szerint más-más fejlesztő tevékenységekkel, programokkal egészítek ki. Ez a munkakör ismét egy jó lehetőség számomra a szakmai fejlődésre, új ismeretek megszerzésére, gyakorlatok elsajátítására.
Hudákné Farkas Sára
fejlesztőpedagógus